آیا سوالی دارید؟ کلیک کنید
02176228300
دفتر فروش
09125939929
موبایل
کمر بندی بومهن بعد پمپ بنزین کوثر جنب تابلو بیلورد کابینت ماندانا
شومینه هیزمی

شومینه هیزمی | مزایا و معایب شومینه هیزمی

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شومینه هیزمی یکی از از مدل هایی است که از گذشته تا کنون طرفداران خاص خود را دارد در این شما را بیشتر با شومینه هیزمی آشنا خواهیم کرد.

شومینه هیزمی ( شومینه چوبی )

 شومینه هیزمی یا چوبی، یکی از قدیمی ترین انواع شومینه ها است .که در آن از سوزاندن چوب برای تولید حرارت و ایجاد گرما استفاده می شود. گرمای ایجاد شده از شومینه هیزمی تا حدی قابل کنترل نیست و مانند دیگر سوخت ها امکان کم یا زیاد کردن شعله و گرما تنها با کم یا زیاد کردن هیزم امکان پذیر است. 

بزرگترین مشکل در شومینه های هیزمی ، هزینه تعمیر و نگهداری بالا است و همچنین شومینه های هیزمی باعث ایجاد دوده در فضا می شوند و نیاز به تمیز کردن مداوم فضای اطراف دارند. با این وجود شومینه چوبی به دلیل ایجاد فضای دلپذیر و آرامش بخش جز محبوبترین انواع شومینه ها هستند. 

همانطور که از اسم آن مشخص است این نوع شومینه ها گرمای خود را از هیزم می گیرند. اصلی ترین و قدیمی ترین انواع شومینه بوده و بیشتر در ویلاها دیده می شوند. طراحی محلی به انوان دپوی هیزم در کنار این نوع شومینه ها و البته به دور از محل آتشدان زیبایی بیشتری به این نوع شومینه ها خواهد بخشید.

مزایا و معایب شومینه های چوبی

شومینه هیزمی قدیمی ترین و رایجترین انواع شومینه است که ظاهر زیبای آن موجب شده طرفداران زیادی داشته باشد. سایر گرماسازها نمی توانند از لحاظ بو و صدای سوختن چوب و زیبایی بصری با یک شومینه هیزمی رقابت کنند. 

در کنار یک شومینه هیزمی لازم است ذخیره ای از هیزم ترجیحا در مجاورت شومینه داشته باشید. 

شومینه های هیزمی بیشترین هزینه نگهداری از دودکش را دارند. 

همچنین خارج کردن خاکستر حاصل از سوختن چوب ها سخت است. 

در برخی موارد در اثر سوختن هیزم ها، جرقه های آتش به بیرون شومینه پرتاب می شود، لذا برای اطمینان از ایمنی بیشتر، بهتر است برای شومینه هیزمی از محافظ شیشه ای استفاده شود.

 میزان گرمازایی این نوع شومینه در مقایسه با سایر شومینه ها کمتر است، زیرا بخش زیادی از حرارت حاصل از سوختن هیزم ها توسط دودکش به خارج خانه هدایت می شود. 

به خاطر داشته باشید اگر قصد استفاده از شومینه هیزمی را دارید به دلیل نیاز این نوع شومینه به دودکش باید در مراحل ساخت خانه تصمیم به نصب این نوع شومینه بگیرید. زیرا پس از اتمام ساخت خانه، اضافه کردن شومینه هیزمی بسیار هزینه بر و تقریبا غیرممکن است.

 با حضور در كنار شعله هاي آتش هيزم و چوب،سلیقه و ذائقه هر انسنی تحريك می شود. سال هاست شومینه هیزمی مورد توجه علاقه مندان به سبک زندگی سنتی است . این علاقمندان در زندگی پیشرفته و امروزی خود سعی بر این دارند که از شومینه هیزمی استفاده کنند. یا اگر جزو آن دسته از افراد باشند که صاحب ویلا هستند ترجیح می دهند برای زیبایی هر چه بیشتر ویلا خود از شومینه هیزمی استفاده نمایند. 

بسیاری از افراد هم ترجیح می دهند در محل زندگی یا ویلا خود شومینه هیزمی و چوب سوز داشته باشند یا حتی برای خرید ویلا جز الویتهایشان وجود شومینه هیزمی است تا بتوانند در کنار بهره گیری از گرمایی با انرژی زیاد، از اشعه های مفید برخواسته از سوختن چوب استفاده، و فضای رومانتیکی را تجربه کنند.

ساخت شومینه هیزمی از ساختار مهندسی خاصی برخوردار است و نمی توان آن ها را بدون در نظر گرفتن متد علمی اجرا کرد. در این صورت دود از شومینه هیزمی غیر استاندارد به داخل خانه نفوذ خواهد کرد و خطرناک است. 

در کل شومينه به معناي دودكش است. شومینه سازه ای است که درون دیوار قرار میگیرد و کاربرد آن حفظ آتش و ایجاد سیستم گرمایشی است.

شومینه یکی از امکانات مرکزی داخل خانه می باشد، چراکه صدای بوجود آمده از آتش آرام‌ بخش است، حتی زمانی که برای گرما به شومینه نیازی نباشد.

در کل باید بدانیم که شومینه مانند گذشته تنها به منظور گرمادهی و یا خیلی قبل تر برای پخت‌ و پز به کار نمیرود بلکه علاوه ب این کاربرد ها، امروزه به زیبایی فضای داخلی ویلا و محل زندگی ما کمک می‌کنند.

شومینه هیزمی سازه ای برای نگه‌ داشتن آتش می باشد. این نوع از شومینه جزو سری های اولیه شومینه دسته بندی می شود. به تازگی شومینه هیزمی با تنوع بسیار زیادی طراحی و تولید می شود.

 در ساخت و تزیین شومینه هیزمی مصالح مختلفی از جمله: سرامیک، آجر، کاشی، سنگ، گچ و فلزات رنگی مخصوصاً برنز بکار می روند . امروزه با استفاده از ورقه های آهن ، شومینه های مدرنی ساخته می شود.

نکات مهم قابل توجه در رابطه با شومینمه های هیزمی 

- اگرصاحب ویلا یا خانه ی کوچک هستید، بهتر است از شومینه هیزمی استفاده نکنید، زیرا شومینه هیزمی نیاز به اکسیژن زیادی دارد و لازم است اکسیژن مورد نیاز در ساختمان وجود داشته باشد.

- از مسدود کردن کامل کلیه درزها و ورودی و خروجی های ویلا یا خانه ی کوچک پرهیز کنید.

- در صورت کم بودن اکسیژن محیط، از کنار کف شومینه به بیرون ویلا یا خانه ی خود لوله فلزی نصب کنید تا در صورت کمبود اکسیژن هوای بیرون مکش شود، اما توجه کنید که نحوه نصب لوله اکسیژن شما به نحوی باشد که خاکستر بداخل نفوذ نکند و باعث انسداد مسیر نشود.

- حتما از کلاهک استفاده کنید. کلاهک باید حجم خروجی بیشتری داشته باشد یعنی باران گیر باشد. توجه کنید هوای سرد بیرون در مکش شومینه تاثیر بسزایی دارد. ممکن است شومینه ای ایده ال باشد و در هوای سرد بخوبی کار کند ولی وقتی هوای بیرون گرم است در کارکرد شومینه مشکل ایجاد می شود.

- توصیه می شود در لای ساره های آجری مثل شومینه فلز به کار ببریم، چون سازه ها در حرارت زیاد مقاومت کمی خواهند داشت و احتمال از بین رفتن آن بسیار است.

- نوع جنس لوله دودکش اغلب  سیمانی است اما می توانید کوره شومینه و لوله دودکش را با فلز بسازید و ایرادی ندارد فقط توجه داشته باشید کوره فلزی اگر به ملاط سیمانی متصل باشد در اثر حرارت انقباض و انبساط ورق فلزی جدا خواهد شد.

علت های دود دادن شومینه های هیزمی 

شومینه هیزمی اگر طبق متد علمی و بصورت اصولی ساخته نشود باعث بروز مشکلاتی می شود بهتر است که طبق متد علمی و اصولی ساخته شوند تا اینکه  دود ندهند و باید از استقامت و استحکام ویژه ای هم برخوردار باشد . بدلیل دمای بالای هیزم لازم است که بتن بدنه و کوره شومینه هیزمی را مسلح کرد تا در گرمای زیاد ترک نخورده و متلاشی نشود .

شومینه هیزمی و چوب سوز باید بگونه ای ساخته شود که دود هیزم بداخل خانه سرایت نکند و لازمه این اجرا مطالعه مقاله های اینجانب احمد حبیبی در همین سایت است .

اگر فضای خانه کوچک باشد . ممکن است شومینه با کمبود اکسیژن مواجه شده و دود بدهد . 

ارتفاع دهانه شومینه میتواند یکی دیگر از عوامل دود دادن باشد زیرا ممکن است ارتفاع دهانه با حجم کوره و لوله مطابقت نداشته باشد و دود بدهد .

کوچک بودن حجم کوره یکی دیگر از عوامل دود دادن است و حجم لوله و سایز ان نیز در دود دادن تاثیر دارد .

 ارتفاع کوره نیز در دود دادن بی تاثیر نیست . عمود نبودن لوله و دمپر بر اتش نیز میتواند تاثیر داشته باشد.

ارتفاع لوله از سقف و پشت بام هم یکی دیگر از عوامل است ارتفاع لوله از پشت بام در همه مناطق و همه خانه ها یکسان نیست.

کلاهک نیز میتواند یکی از عوامل دود دادن باشد . زیرا کلاهک های اماده و اچ هم مناسب شومینه هیزمی نیستند.

شومینه هیزمی همانطور که ساختار ساده ای دارد در عین حال حساس نیز هست . و اگر تمامی موارد یاد،شده در روش های ساخت شومینه هیزمی رعایت شود میتواند مطلوب باشد و گرما بخش خانه های شما باشد

قیمت شومینه های هیزمی 

قیمت شومینه های هیزمی به مدل شومینه،سایز و اندازه بستگی دارد که براساس بودجه شما به دو نوع گرانترین و ارزان ترین شومینه های هیزمی تقسیم می شوند. شما باتوجه به مدل مدنظر و محیط خانه تان یا ویلایتان دارد. این نوع شومینه ها در ویلاها، باغ ها و منازل مسکونی بزرگ کاربرد دارد. بهتر است که برای داشتن شومینه هیزمی نکات ایمنی را حتما رعایت کنید. 

 

آریانا فایر
آریانا فایر اولین تولید کننده باربیکیو ، تنور و شومینه به صورت پیش ساخته
کمر بندی بومهن بعد پمپ بنزین کوثر جنب تابلو بیلورد کابینت ماندانا
09125939929
[email protected]

Search