آیا سوالی دارید؟ کلیک کنید
02176228300
دفتر فروش
09125939929
موبایل
کمر بندی بومهن بعد پمپ بنزین کوثر جنب تابلو بیلورد کابینت ماندانا
شومینه آماده

شومینه چوبی

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شومینه چوبی ،  در این نوشته  قصد داریم درباره شومینه چوبی ، انواع شومینه ها و تقسیم بندی آن ها بر اساس شکل ظاهری ، روش نصب ، نوع سوخت مصرفیشان، توضیحاتی را ارایه کنیم.

نقش شومینه در دکوراسیون داخلی که یکی از عنصرهای  گرم کننده محیط منزل است خیلی مهم است. بنابراین در انتخاب آن باید توجه ویژه ای داشته باشیم و اندازه آن باید متناسب با محیطی باشد که میخواهیم گرم شود.

شومینه ها را میتوان به دو تقسیم کرد 

1. بر اساس تکنولوژی و سیستم حرارتی و کارایی آن ها :شومینه چوبی با استفاده از هیزم ، شومینه ای که با سوخت ژلاتین کار می کند. شومینه هایبا ،  شومینه برقی و شومینه الکلی و ...

2. محل قرار گیری و نوع اصول طراحی شومینه :  شومینه های دیواری ، شومینه های وسط ، شومینه های معلق و …

شومینه چوبی

هر انسانی در كنار شعله هاي آتش هيزم و چوب احساس خوبی دارد و برای خیلی ها گرم شدن با سوختن چوب ها جذاب و دلنشین است . سال هاست شومینه چوبی برای افرادی که علاقمند زندگی سنتی هستند مورد توجه قرار گرفته است. امروزه اغلب افراد در  زندگی پیشرفته و امروزی خود سعی بر این دارند که از شومینه هیزمی استفاده نمایند، یا اگر جزو آن دسته از افراد باشند که صاحب ویلا هستند برای زیبایی هر چه بیشتر ویلا خود ترجیح می دهند از شومینه هیزمی استفاده کنند.

یکی از قدیمی ترین انواع شومینه ها ، شومینه هیزمی یا همان شومینه چوبی است که در آن از سوزاندن چوب برای تولید حرارت و ایجاد گرما استفاده می شود. گرمای ایجاد شده در شومینه هیزمی را نمی توان تا حدی کنترل کرد و مانند دیگر وسایل گرمایشی امکان کم یا زیاد کردن شعله و فقط گرما را می توان با کم یا زیاد کردن هیزم ها کنترل کرد که باید برای این کار احتیاط کرد. در ساخت شومینه هیزمی مصالح مختلفی از جمله: سرامیک، کاشی، آجر ، سنگ، گچ و فلزاتی مثل برنز بکار گرفته شده است. امروزه با استفاده از ورقه های آهن ، شومینه هایی ساخته می شود که نوع مدرن شومینه چوبی می باشد. 

بزرگترین مشکل در شومینه های هیزمی ، هزینه تعمیر و نگهداری بالا است و همچنین شومینه های هیزمی باعث ایجاد دود در فضا می شوند و همیشه نیاز به تمیز کردن دارند. با این وجود شومینه چوبی به دلیل ایجاد فضای آرامش بخش جز محبوبترین انواع شومینه ها است. اندازه چهار چوب شومینه بسته به درخواست و نیاز مشتری و متناسب با فضای ساختمان و یا خانه قابل تغییر می باشد. پس از تعیین اندازه های مورد نظر با استفاده از مصالح و مواد مورد نیاز کار، ساخت شومینه هیزمی آغاز می شود. مصالح غالب برای ساخت این نوع آجر نسوز، سیمان و ماسه می باشد که پس ساخته شدن دیوار، کوره و آتش دان آن به دلخواه تزیین می شود و بهتراست با محیط خانه متناسب باشد تا فضای زیبا و دلنشین به خانه شما بدهد.

 

اجزای تشکیل دهنده شومینه چوبی 

این شومینه از سه قسمت اصلی دودکش ، آتشدان و سطح شومینه  تشکیل شده است.

اجزای دیگر مانند محفظه چوب و طاقچه بالای شومینه، به عنوان دکوری شومینه محسوب می شود و هرکس به سلیقه خود می تواند از آن ها استفاده کند.

 

دودکش شومینه

اندازه و ابعاد دودکش قبل از هر چیز براساس نوع شومینه  تعیین می‌شود. در شومینه‌های گازی، نوع و اندازه دودرو براساس سلیقه تولید‌کننده و مشتری طراحی می‌شود، اما به طور کلی دودرو بهتر است نسبت به سایر اجزا شومینه کوچکتر، ظریف تر و منعطف باشد. در شومینه‌هایی که با چوب کار می کنند ، اندازه براساس دهانه آتشدان تعیین شده یعنی هر چه دهانه آتشدان بزرگتر باشد، دودرو نیز باید بزرگتر شود. 

 

سطح شومینه

شومینه‌های با سوخت چوب در جلو و پیرامون دهانه خود نیازمند یک سطح غیر قابل احتراق هستند. آیین‌نامه‌های ساختمان حداقل اندازه‌ای را برای اندازه سطح شومینه در نظر گرفته‌اند که این اندازه با اندازه دهانه شومینه نسبت مستقیمی دارد. بنابراین هر چه دهانه شومینه بزرگ‌تر باشد سطح آن به همان نسبت باید بزرگ‌تر شود.

 

آتش‌دان شومینه

دهانه‌ای که آتش در آن به وجود می آید آتشدان نام دارد. همانطور که گفته شد در شومینه‌های با سوخت چوب، با اندازه دهانه ی آتشدان ، اندازه دودروی دودکش را می توان تعیین کرد. هر چه دهانه بزرگتر باشد دودرو نیز باید بزرگ‌تر باشد. این فضا میزان آتشی که در آتشدان می توان دید را تعیین می کند.

 

عواملی که باعث دود کردن شومینه چوبی می شود

1. اگر فضای خانه ما کوچک باشد ، ممکن است شومینه با کمبود اکسیژن مواجه شده و دود کند.

2. ارتفاع لوله از سقف و پشت بام هم یکی  از عوامل است ارتفاع لوله از پشت بام در بعضی نقاط و درهمه خانه ها یکسان نیست.

3. ارتفاع دهانه یکی دیگر از عوامل دود کردن شومینه باشد زیرا ممکن است ارتفاع دهانه با حجم کوره و لوله مطابقت نداشته باشد و دود بدهد .

4. کوچک بودن حجم و ارتفاع کوره نیز در دود دادن بی تاثیر نیست . سایز و حجم لوله کم و عمود نبودن لوله  باعث تجمع کردن دود می شود.

5. کلاهک نیز میتواند یکی از عوامل دود دادن باشد. زیرا بیش تر کلاهک های اماده مناسب شومینه هیزمی نیستند و بهتر است که کلاهک مناسب شومینه ساخته شود.

6. شومینه هیزمی ساختار ساده ای دارد ولی در واقع حساس است. و اگر تمامی موارد یاد، شده در روش های ساخت شومینه هیزمی رعایت شود میتواند خوب و مطلوب باشد و گرما بخش خانه های شما باشد. 

 

سخن پایانی :

شومینه هیزمی یکی از قدیمی ترین نوع شومینه ها می باشند و همانطور که از نامش پیداست از چوب برای سوخت استفاده می کند. با توجه به مصرف چوب می توانند برای منابع طبیعی خطر آفرین باشند و هزینه ی نصب و تعمیر آن گران است. شومینه هیزمی با صدای آرام سوختن چوب به فضای خانه شما آرامش می بخشد.  این نوع معمولا در فضا های باز ساخته می شود و معمولا در ویلا هایی با سبک روستایی و طبیعت گرایی که امروزه در دکوراسیون های خانگی بسیار محبوب است  مورد استفاده قرار می گیرند.

 

آریانا فایر
آریانا فایر اولین تولید کننده باربیکیو ، تنور و شومینه به صورت پیش ساخته
کمر بندی بومهن بعد پمپ بنزین کوثر جنب تابلو بیلورد کابینت ماندانا
09125939929
[email protected]

Search