آیا سوالی دارید؟ کلیک کنید
02176228300
دفتر فروش
09125939929
موبایل
کمر بندی بومهن بعد پمپ بنزین کوثر جنب تابلو بیلورد کابینت ماندانا
شومینه آجری ساده

شومینه آجری

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شومینه آجری، یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین نوع شومینه ها می باشد. امروزه نحوه  استفاده از شومینه های آجری به طور چشمگیری با نحوه استفاده از آن در زمانهای گذشته فرق کرده است.

در گذشته مردم با استفاده از هنر و دانش خودشان شومینه هایی را ازگل و گچ می ساختند و از این شومینه ها برای گرم کردن خانه و پخت وپز استفاده می کردند. اما در این روزها از شومینه به عنوان یک وسیله تزئینی استفاده می کنند که یک حالت زیبا و آرام بخش را برای افراد ایجاد می کند. امروزه  با پیشرفت علم و تکنولوژی شومینه های کلاسیک و جدید جای شومینه های سنتی و قدیمی را گرفته اند. 

شومینه چیست ؟

شومینه  جزو وسایل گرمایشی است که برای گرما دهی به محیط و پخت و پز در گذشته به کار می رفته است ، بطور کلی سازه ای است که از جنس آجر، سنگ و یا آهن می باشد که برای روشن کردن آتش و گرمایش محیط استفاده می شود. شومینه آجری هم نوعی از شومینه می باشد. 

شومینه آجری 

شومینه ای است که برای ساخت آن از آجرهای محکم استفاده می کنند و این مدل شومینه حالت تزئینی و کاربردی دارد و دارای سه نوع سبک می باشد.

 

سبک های شومینه آجری 

آشنا شدن با سبک های شومینه آجری این کمک را به شما می کند تا در انتخاب نوع و سبک آن دچار مشکل نشوید. سبک های شومینه آجری به ترتیب زیر است: 

- فرانسوی

- خیابان

- اسکاندیناوی

 

مدل های فرانسوی

سبک یا مدل فرانسوی که بسیار زیبا و شگفت انگیز است، در نگاه اول به نظر می رسد که این یک ساختار زینتی است اما این نوع شومینه عملکردهای حرارت مستقیم را انجام می دهد. این نوع سبک ساده ترین نوع شومینه آجری می باشد. دکوراسیون شومینه های فرانسوی اغلب از آجر و با استفاده از کاشی ها شیشه ای انجام می شود. 

 

سبک خیابان

اغلب افرادی که مایل به ساخت یک شومینه در خانه می باشند نمی توانند ازاین سبک استفاده کنند، زیرا ساختمان این سبک آماده است. از آنجا که پایه و اساس این ساختمان باید با پایه گذاری کل ساختمان گذاشته شود، ساخت و ساز جدا زمان زیادی را می برد. این نوع سبک همان طور که از نامش پیداست بیشتر در خیابان ها برای پخت کباب استفاده می شود.

 

سبک های اسکاندیناوی

سبک های اسکاندیناوی، بر خلاف سبک فرانسوی، در عین حال بیشتر آشنا و زیبا است. شایان ذکر است که شومینه های اسکاندیناوی با سنگ های تزئینی تزئین می شود. به طور کلی با یک کنسول چوبی و یک دودکش گچ ساخته می شود که سبکی منحصر به فرد و جذاب را دارد.

معایب شومینه های آجری:

1- در ساخت تعداد زیادی از شومینه های آجری  از موادی مثل آجرهای سفالی، سیمان، گچ و سنگ ساخته شده اند که اغلب آنها ضریب رسانایی بالایی ندارند.

2- به دلیل عدم رسانایی در سطوح شومینه سنتی، این نوع شومینه هیچ نقشی در انتقال گرمایش بر عهده ندارد، به این دلیل که بین دیوارها و کف زمین قرار گرفته است برای گرم کردن خانه موثر نمی باشد.

3-  در شومینه سنتی گرما به سختی از مصالح عبور می کند زیرا ضخامت مصالح به کار رفته در ساخت آن زیاد است.

4- گاز کربن منو اکسید تولید شده توسط این شومینه به طور کامل از طریق دودکش دفع نمی شود، بنابراین بهتر است همه درزها را  به طور کامل نپوشانید و به این ترتیب اجازه دهید گازهای خطرناک راهی برای خروج پیدا کنند.

5- برای خروجی هواکش شومینه ازکلاهک استفاده کنید. مسدود شدن هواکش می تواند  خطرات جدی را ایجاد کند زیرا باعث افزایش چند برابری مسمومیت با گاز یا خفگی می شوند. بهتر است که برای جلوگیری از ورود سوسک ها، حشره ها و دیگر جانوران از راه خروجی های وسایل گازسوز، از توری های فلزی استفاده کنید. 

6- برای خشک کردن لباس، از حفاظ جلوی شومینه استفاده نکنید. زیرا این کار باعث گرم شدن بیش از حد لباسها می شود و احتمال آتش سوزی وجود دارد.

7- اسپری و مواد اشتعالزای دیگر را از جلوی شومینه دور نگه دارید، زیرا امکان آتش سوزی وجود دارد.

8- یکی دیگر از معایب شومینه های سنتی نداشتن حفاظ در جلوی آن است که ممکن است موجب سوختن کودک و ایجاد خطر شود.

 

مزایای شومینه آجری:

1-قابل دسترس بودن ، یعنی با کمی دقت و به کار بردن ظرافت می توانید خودتان آن را بسازید. 

2- در برابر آتش مقاومت بالایی دارند. 

3- دوام این نوع شومینه خیلی زیاد است 

4- این نوع شومینه بسیار زیبا و دیدنی هستند. 

 

ساخت شومینه آجری 

مصالح مورد نیاز برای ساخت شومینه آجری شامل آجر ، ماسه و سیمان و ابزار و آلات ساختمانی میباشد. 

برای ساخت شومینه آجری باید سه مرحله را به ترتیب و با دقت انجام دهید. 

 

مرحله  اول

چهارچوب دهانه شومینه می باشد . برای ساخت ابتدا  تعدادی آجر را با آب خیس نمایید  بعد در یک سطح هموار بصورت منظم و صاف بگذارید و در زمان چیدن آجرها  فاصله ای خاص را بین آجرها رعایت کنید تا پس ازتمام شدن شومینه آن را بند کشی نمایید. مقداری ملات ماسه و سیمان را آماده کنید و روی آجرها بریزید. البته فقط یک لایه بعد وسیله فلزی به طول آجرها پیدا کرده و روی آن قرار دهید و دوباره ملات را بریزید تا وسیله فلزی گذاشته شده پنهان شود این ترفند باعث استحکام عالی شومینه شما می شود. شما می توانید بر اساس طرح های خود این آجرها را چیدمان کنید یا به صورت خمیده و هلالی یا L  مانند طراحی کنید که این به سلیقه شما بستگی دارد.  مدت زمان 48 ساعت کامل لازم است تا قالبها خشک شوند بعد از خشک شدن به سراغ کف شومینه بروید .کف شومینه را مثل موازئیک کاری با ملات سیمانی و آجر نسوز بچینید. 

 

مرحله دوم آتشدان 

دیواره های آتشدان را با همان آجر های نسوزی که خیس هستند، با قرار دادن بر روی هم بصورت مرتب و منظم چیدمان کنید. بعد از چیدن آجر نسوزها به صورت  عمودی  و مرتب باید پشت آنها دوغاب سیمانی که ترکیبی از ماسه و سیمان بصورت رقیق است را بریزید . دقت کنید که اگر اندازه دهانه شومینه شما به طول یک متر و ارتفاع نیم متر بود، به دلیل پائین بودن کف شومینه ارتفاع دیوار باید حدود 80 سانتی متر باشد و دیوار مقابل شما یا به سمت جلو خمیده باشد و یا دیواره کوره را عقب تر از دیواره آتش دان شروع کنید .

 

مرحله سوم کوره می باشد : کوره شومینه گازی و هیزمی کاملاً با هم تفاوت های زیادی دارند . به زبان ساده تر اینکه حجم کوره شومینه گازی یک سوم آتشدان باشد کافی می باشد برعکس در شومینه هیزمی حجم کوره مخروطی یا قیفی شکل آن نباید از حجم آتش دان کمتر باشد . 

در کوره شومینه هیزمی باید دیواره های قیفی شکل را با آجر گری چیدمان نمایید و سپس ازسمت داخل و بیرون آن را با ملات نسوز آغشته نمایید یا دیواره های کوره را با فلز بسازید و با ملات نسوز پوشش دهید . در قسمت کف شومینه اگر طول آن از طول دهانه شومینه بیشتر شد مانعی را ایجاد نمی کند.  بعد از تمام شدن ساخت شومینه و خشک شدن آجرها ، اشیایی که برای تنظیم بندها قرار داده بودید  را بردارید توصیه می شود در مرحله آخر مقداری ملات نسوز سفت و رنگی(  مناسب با رنگ دلخواه خود با کمک فنر) بندکشی بین آجرها را پر کنید. سعی کنید زمان بندکشی ملات آجرها را کثیف نکنید در صورت بروز این اتفاق آن قسمت را شستشو نمایید . در پایان شما یک شومینه دارید که قابلیت دکور و استفاده های کاربردی را دارد. 

کلام آخر 

باید بگوییم که این نوع شومینه مخصوص فضاهای باز و خیلی بزرگ می باشد و به دلیل استفاده از چوب درختان برای سوخت کاربرد آنها کم شده است. امروزه مدل های جدیدی از شومینه در بازار مصرفی آمده است که طرفداران زیادی دارند. 

 

آریانا فایر
آریانا فایر اولین تولید کننده باربیکیو ، تنور و شومینه به صورت پیش ساخته
کمر بندی بومهن بعد پمپ بنزین کوثر جنب تابلو بیلورد کابینت ماندانا
09125939929
[email protected]

Search